tisdag 2 september 2014

Höstupptakt!

Ååå vilken sommar vi haft i Norrbotten!!!
Den soligaste, regnfattigaste, varmaste på år och dag.
Alla älskar inte värme men jag hör till dem som faktiskt njuter hejdlöst av långa varma högtrycksperioder då man vänjer sig vid att lämna hemmet utan extra tröja och kan lämna saker ute över natten utan att oroa sig för att det ska bli förstört av plötsliga regnskurar. Jag älskar känslan av att det ska vara värmebölja i veckor. Det är ju så sällan!

Luleå vann solligan och det kan ju förstås sticka i ögonen på alla kommuner i länet som haft minst lika många om inte fler. Jag tycker att vi delar på den där vinsten allihopa som bor i Norrbotten och gläds åt det faktum att vi alla har fått lapa mer sol än vanligt och fyllt på depåerna riktigt ordentligt inför den långa mörka vintern som vi ju har framför oss.
Grattis Norrbotten! Vi vann solligan!!!

Men nu är det höst. Även om det kanske rent meteorologiskt fortfarande är sommar känns det som höst eftersom skolor och jobb kört igång med full fart.

Både Birgitta och jag som driver den här bloggen har nystartat våra liv den här hösten. Birigtta har satsat helt och hållet på sin frilansverksamhet (Heja heja!) och jag har faktiskt börjat på universitetet. Jag ska bli mellanstadielärare.

Vi är två mittilivet människor som vågat göra något nytt. Det känns befriande roligt även fast det krävts en hel del mod och  massor, massor av våndor.

Det känns bra att våga och rekommenderas varmt till alla som kan och vill.
Det är aldrig försent att försöka leva upp till sina drömmar, och inte heller att hitta på nya!

På hösten vaknar alltid något husmoderligt till liv i mig. Det är ytterst tillfälligt och lätt förbifladdrande så det gäller att fånga det i flykten. Skörda, bunkra, sylta, safta, baka. Det är nog ganska vanliga sysselsättningar i de norrbottniska hemmen de här veckorna.

Häromsöndagen bakade jag några egenpåhittade kakor som blev riktigt goda. Vi kan kalla dem tumkakor för att jag gjorde ett hål med tummen och fyllde dem med pappas goda sylt av hallon och krusbär. (En suverän syltblandning bara så ni vet!)

Jag googlade fram ett recept med sökordet syltkakor, valde vilket som, följde det på ett ungefär och tillsatte lite kallt kaffe i degen. Kakorna blev svagt bruna, doftade milt av kaffe och som sagt, den där krusbärs/hallonsylten går inte av för hackor så med den i mitten blev det hur goda kakor som helst.
Det tog en kvart så var de slut.

Men jag hann fota dem innan!





1 kommentar: